söndag 12 juni 2011

Att växa genom möten - Kay pollak

Jag skrev ju förut om att jag lånat böcker på bibblan. Rubriken är en av de sex böcker jag lånade, och den rekommenderar jag starkt! Jag tänkte skriva upp lite som står i den, så kanske ni förstår varför jag tycker ni ska låna den, eller kanske till och med köpa den.

"Tänk om det är så att inga möten mellan människor är tillfälliga.
Tänk om det är så att varje människa jag möter är utsänd!

När jag själv första gången hörde denna tanke reagerade jag med tvivel. Omöjligt, tänkte jag. Vem kan hålla reda på alla möten??

Men sakta började jag pröva tanken. Och det blev på ett märkligt och mycket påtagligt sätt mer givande att börja resa i livet med denna tanke.

En del möten med kända och okända människor kom att bli mer spännande. Ibland nästan hissnande! Jag säger inte att jag alltid och ständigt lever med tanken, men;

Tänk om det är så att varje människa jag möter är utsänd.

Jag börjar tro och tänka att det är så. Livet blir roligare och mer meningsfullt med en sådan tanke.
Om du ser tillbaka på ditt eget liv kan du se att varje människa du mött - alla - precis var enda en - på olika sätt har bidragit till och format dig till just den du är idag. I ditt liv dök inga andra upp än just de som du på olika sätt kom att möta. Just de och inga andra.

Pröva gärna tanken. Ta sakta in den. Lev med den en tid.

Tänk om det är så att varje människa jag möter är utsänd.

Läs sakta:

Jag kan och vill lära mig av andra människor.
De är alla utsända för mig att öva på."


"Påminn dig själv då och då om att:

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser.

Jag har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser. Det är uppenbart. Det är jag och ingen annan som har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser.

Exempel: Ni har möte på jobbet och du har ett anförande inför de andra. Plötsligt ser du att en av åhörarna gäspar. Du har nu ansvar för hur du väljer att tolka detta. Om du har dåligt självförtroende väljer du kanske blixtsnabbt att tolka gäspningen som ett uttryck för en låg värdering av dig. kanske blir du nervös! kanske tänker du: Jag duger inte! Jag är inte bra nog.

Dvs du tolkar gäspningen som en attack mot dig.

Du blir ett offer för din egen tolkning av verkligheten. Utan att veta något om den gäspande personens nätter! Den som bestämmer hur du mår tycks vara den som gäspar!

Påminn dig ofta om att:

Verkligheten och min uppfattning av verkligheten är inte detsamma.

Det finns andra sätt att se och tolka.

Mår du bra, har en god självbild och ett gott självförtroende, väljer du att se något annat. Du kanske tänker: Kanske har hon en sömnlös natt bakom sig? Det är fantastiskt att hon är här! Eller: Där sitter en som gäspar. Kanske är luften dålig här inne?

Du kan alltså göra olika val.

Du ser att varje val du gör, visar upp en värdering (en slags poängsättning) av dig själv.

Varje val du gör är en värdering av dig själv!

Tänk ofta tanken:

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser."


Det finns så mycket mer bra skrivet i boken, men det lämnar jag åt er att finna själva!:)

Inga kommentarer: