tisdag 28 juni 2011

Det där med att prata ut med varandra

Jag vet inte om jag nämnt det här, men jag har börjat jobba på gamla relationer. Inte för att få tillbaka de som de var, inte för att ge personer en andra chans att bli sådär viktiga i mitt liv igen eller för att börja om från början. Jag gör det för att jag har släppt taget om alla starka känslor som fanns under tiden saker och ting inte blev som det skulle. För att jag på ett eller annat sätt känner att jag gått vidare.
Så varför tar jag upp kontakten igen för att reda ut gamla saker som hänt om jag ändå gått vidare undrar ni kanske då? Ja, det kan kännas konstigt, men jag tror att varje obearbetad känsla eller tanke kommer alltid finnas där som ett störmoment i vardagen. Möter jag någon som påminner om de jag bråkat eller brutit med så kommer jag kanske råka döma den människan - helt utan anledning. Men om jag istället reder ut varför saker är och blev som de blev, så kanske jag kan finna en större förståelse för nästa människa jag möter. Jag hjälper även inte bara mig själv, utan den personen jag väljer att prata ut med. Självklart frågar jag varje person innan om det är okej att vi pratar om det som hänt och försöker reda ut allt - för de är inte automatiskt redo för det bara för att jag är det.
Alla är värda förlåtelse - man ska bara känna sig redo att ge den förlåtelsen. Och jag bär med mig ord som jag hörde från Oprah på tv; Att förlåta är inte att säga att det personen gjorde i det förflutna är okej. "'Forgiveness' is giving up the hope that the past could've been any different."

Ta hand om er och alla runt omkring er.

Inga kommentarer: